UPU

UPU

Contact prin email: upu@spjsv.ro

Istoric UPU

Unitatea Primire Urgenţe şi-a început activitatea în Spitalul Judeţean de Urgenţă „Sf. Ioan cel Nou” Suceava în data de 15.06.2001.

Recunoaşterea rolului UPU în asigurarea asistenţei medicale a dus la acordarea unui sprijin constant atât din partea autorităţilor publice locale cât şi din partea Ministerului Sănătăţii.

Anul 2007 a adus, prin programe ale Ministerului Sănătăţii, în cooperare cu Banca Mondială, dotări cu aparatură şi echipamente medicale performante, capabile de a susţine activitatea medicală şi de a asigura intervenţii rapide la standardele cerute.

În anul 2007 apare ordinul de bază pentru structurile UPU, ordinul care reglementează conducerea şi organizarea unităţilor şi compartimentelor de primire a urgenţelor care stabileşte directive clare şi în ceea ce priveşte cooperarea cu spitalul, cu serviciile de ambulanţă, modul de investigare şi internare a pacienţilor, finanţarea structurilor precum şi dotările şi personalul minim necesar pentru aceste structuri.

În anul 2008, prin Ordonanţa de urgenţă a guvernului nr.  34/2008 privind organizarea şi funcţionarea Sistemului naţional unic pentru apeluri de urgenţă se înfiinţa Dispeceratul 112.

Înfiinţarea acestei structuri a centralizat activitatea de urgenţă în prespital, aducând laolaltă serviciile de ambulanţă precum şi compartimentele SMURD aparţinând de Inspectoratele pentru Situaţii de Urgenţă.

Organizarea spaţiilor:

1. Spaţiul de primire/triaj al pacienţilor;

2. Biroul de informare/documentare UPU;

3. Camera de resuscitare;

4. Spaţiul pentru evaluare şi tratament imediat;

5. Spaţiul pentru evaluarea şi tratamentul urgenţelor minore care nu necesită monitorizare;

6. Spaţiul pentru ghipsare/pregătirea atelelor ghipsate;

7. Spaţii de consultaţii specifice (triaj pediatrie, consultaţii obstetrică – ginecologie)

8. Spaţii de izolare;

9. Spaţii de depozitare;

10. Spaţii de aşteptare;

11. Spaţiul de prelucrări sanitare/ deparazitare;

12. Spaţiul de decontaminare;

13. Spaţii destinate investigaţiilor paraclinice şi radiologice;

14. Spaţii administrative;

15. Spaţiul destinat întâlnirilor colective ale personalului UPU, precum şi instruirii personalului şi, după caz, a rezidenţilor UPU.

ÎN ATENŢIA PACIENŢILOR ŞI A APARŢINĂTORILOR!

În cadrul acestei unităţi accesul la spaţiul de tratament se face pe baza triajului care stabileşte prioritatea din punct de vedere medical.

Dacă cazul dumneavoastră nu reprezintă din punct de vedere medical o prioritate imediată, este posibil să aşteptaţi mai mult timp până la eliberarea unui loc pentru consultaţii şi a unui medic care să vă consulte.

Alţi pacienţi pot fi preluaţi imediat chiar dacă au sosit cu mult după dumneavoastră, având o prioritate medicală mai urgentă decât dumneavoastră.

Sunteţi rugaţi să nu încercaţi SUB NICI O FORMĂ să influenţaţi decizia personalului medical în vederea obţinerii unui acces mai rapid.

ÎN CAZUL ÎN CARE VĂ SIMŢIŢI MAI RĂU, vă rugăm contactaţi asistentul din punctul de triaj în vederea reevaluării stării dumneavoastră.

Mulţumim pentru înţelegere.

Protocolul naţional de triaj

În anul 2009 a apărut ordinul care reglementeaza Protocolul naţional de triaj al pacienţilor.

Acest act normativ a clarificat prioritizarea cazurilor, impunând codurile de culoare, adoptate acum pe scară largă în varii domenii de activitate.

Triajul este esenţial pentru activitatea UPU pentru că reglementează modul încadrării unui pacient într-un grad de urgenţă.

În funcţie de gravitatea bolii şi codul de triaj (cod roşu, cod galben, cod verde, cod albastru şi cod alb), pacienţii sunt preluaţi de medici şi asistenți.

Dotare UPU:

1. Spaţiul de primire/triaj al pacienţilor
- Monitor portabil
- Targă hidraulică radiotransparentă pentru examinare standard

2. Birou de informare/documentare UPU
- Sisteme de operare şi introducere date
- Staţie TETRA

3. Cameră resuscitare
- Monitor ekg SAO2
- Brancardă radiotransparentă pentru resuscitare intensivă tip sprint
- Otoscop/oftalmoscop de perete
- Negatoscop
- Nebulizator
- Pătură medicală de încălzire tip MISTRAL
- Defibrilator cu monitor
- Injectomat
- Defibrilator manual
- EKG
- Echipament portabil de aspiraţie
- Sistem videoconferinţă

4. Cameră îngrijire
- Echograf Doppler

5. Triaj pediatrie
- Monitor ekg SAO 2
- Taliometru
- Injectomat
- Lampă mobilă de examinare
- Otoscop/oftalmoscop de perete

6. Consultaţii OG
- Lampă mobilă de examinare
- Masă ginecologică

7. Laborator UPU
- Analizor Picollo

Motivat de creşterea numărului de prezentării în UPU, (an 2015 = 93273 prezentări), s-a efectuat R.K. pentru extinderea şi modernizarea secţiei.

S-a mărit suprafaţa în care îşi desfăşoară activitatea UPU de la 890 mp la 1900 mp, cu consecinţe în creşterea gradului de confort atât pentru personalul medical cât şi pentru pacienţi şi aparţinători.

S-au corectat circuitele funcţionale astfel încât intervenţiile să fie cât mai rapide şi mai eficiente.

În scopul creşterii calităţii serviciilor medicale, scurtării timpului de diagnostic şi de intervenţie asupra bolnavului, UPU este dotată în completare cu următoarea aparatură de înaltă performanţă:

-1 computer tomograf

-1 echipament pentru intubaţie dificilă (bronhoscop sau laringoscop cu fibră optică)

-3 ventilatoare cameră resuscitare

-1 ventilator portabil

-2 monitoroare EKG/pulsoximetrie/capnometrie/ tensiune arterială invazivă/ tensiune arterială neinvazivă/temperatură centrală integrate într-un singur aparat

-1 defibrilator manual cu posibilitatea de electroversie sincronă şi stimulare cardiacă externă

-2 electrocardiografe

-2 brancarde hidraulice radiotransparente pentru camera resuscitare

-8 brancarde hidraulice pentru examinări standard

-6 cărucioroare transport pacienţi

-1 masă ginecologică

-1 colposcop

-8 monitoroare EKG/pulsoximetrie/ tensiune arterială neinvazivă integrate într-un singur aparat

-1 defibrilator

-2 mese operaţie

-2 lămpi operaţie

-1 linie videoendoscopie digestivă cu sursă neîntreruptibilă de tensiune

-1 ecograf Doppler color cu 3 sonde

Aceste dotări au ca efect scurtarea timpilor de rezolvare a cazurilor în UPU şi efectuarea intervenţiilor pentru menţinerea funcţiilor vitale până la transferul bolnavului în Terapie Intensivă.

Anul 2009 a adus un alt ordin important pentru activitatea din urgenţă: “Ordinul MS nr. 905/2009 - Înfiinţarea Dispeceratului unic pentru centralizarea paturilor libere". Acest ordin a reglementat punerea la dispozitie  a minim 5% din paturile spitalelor pentru pacientii proveniti din structurile de urgenţă (paturi libere), eliminând reţinerea pacienţilor gravi/critici în aceste structuri din cauza lipsei de locuri.

Anul 2009 a alipit coordonării medicale a UPU de structură SMURD, care activează pe raza municipiului Suceava prin echipajele TIM și EPA, precum şi pe raza judeţului, având ca locaţie localităţile Rădăuţi, Câmpulung Moldovenesc, Vatra Dornei, Gura Humorului, Siret, Fălticeni, Poiana Stampei și Vicov.

SMURD-ul este de fapt o entitate bazată pe conlucrarea a două instituţii care au preluat una de la alta profesionalismul, dăruirea şi iubirea faţă de semeni, împletind altruismul pompierilor şi paramedicilor din cadrul Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă cu experienţa profesională a medicilor şi asistenților de la UPU a Spitalului Județean de Urgență "Sf. Ioan cel Nou" Suceava.

Din anul 2012, UPU beneficiază de sistem de videoconferință și telemedicină, ceea ce permite consultarea pentru cazurile grave cu centrele universitare la care este arondată profesional.

Utilitatea existenţei acestui serviciu UPU – SMURD este sustinută prin creşterea an de an a numărului celor care se adresează urgenţei. Dacă jumătate din anul 2001 contabiliza 30.102 prezentări, aceste cifre s-au modificat pe parcursul timpului:

An 2012 – 71937 pacienți

An 2013 – 80578 pacienți

An 2014 – 87047 pacienți

An 2015 – 93273 pacienți

An 2016 – 93625  pacienți

Echipa medicală: